Thursday, August 13, 2009

Islamiphobia : Masih Menghantui Dunia Barat


Islamphobia adalah istilah yang mengambarkan persepsi negatif masyarakat Barat terhadap orang Islam. Ini jelas, apatah lagi Islam sering kali dikaitkan dengan keganasan yang sering dicetuskan oleh sebahagian kecil kelompok Islam yang ekstremis.

Kejadian letupan bom di Hotel Marriot, Jakarta baru-baru tidak banyak membantu mengubah persepsi yang salah ini. Kesannya, masyarakat Islam ada di merata pelusuk dunia, yang hidup aman damai bersama pelbagai masyarakat lain selama ini, menjadi mangsa diskriminasi dalam pelbagai cara.

Selain itu, hati saya tersentuh, fikiran tersentap dan hanya mampu mengelengkan kepala, tatkala, mata ini membaca berita bertarikh 14 Ogos 2009 di akhbar Berita Harian bertajuk "Tutup aurat tidak boleh masuk kolam". Ia adalah kisah diskriminasi masyarakat barat terhadap wanita Perancis yang memeluk Islam bernama Carole. Beliau hanya mahu mandi di kolam renang menutup aurat dengan 'Burqini'nya yang baru dibeli di Dubai, tetapi tidak dibenarkan. Awalnya, dibenarkan, kemudian, tidak dibenarkan. Alasan diberikan pihak pengurusan kolam ialah mereka perlu memastikan peraturan kebersihan kolam dipatuhi iaitu tiada pakaian di dalam kolam. Perbezaan gaya hidup, hak mengamalkan agama yang dianuti tidak dihormati sama sekali. Ironinya, mereka jugalah yang sering melaungkan hak individu yang perlu dipertahankan di merata dunia. Manusia hipokrit!.

Mungkin, mereka semakin takut dengan bayang-bayang sendiri. Islam semakin berkembang dengan rancaknya di dunia barat secara sukarela. Manusia mencari Tuhan yang sebenar untuk mengisi kekosongan jiwa yang semakin parah akibat kemajuan materi.

Yang jelas, generasi muda yang menjadi kelompok harapan negara, perlu menonjolkan imej Islam yang murni. Islam menbawa rahmat kepada seluruh pelusuk alam semesta dan isinya. Ini adalah cabaran kita dan perlu diusahakan oleh semua. Islam membina tamadun dan bukan menghancurkan. Marilah kita hidup aman damai, bersikap lapang dada terhadap kepelbagaian. Jamakbudaya perlu diraikan bukan diketepikan.

No comments:

Post a Comment